matko

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Kritika kritiky

Ľudí môžme rozdeliť na tých čo niečo robia a na tých čo kritizujú, keby tí čo niečo robia začali kritizovať...

    tak tí čo kritizujú by nemali čo robiť.

    Na jednej sérii prednášok ma oslovil kolega. "Stále nám hovoríš, ako to nemáme robiť, no povedz nám už konečne čo a ako máme robiť?"

    Vtedy som si uvedomil, ako nás profesori infikovali svojou teoretickou kritikou. Dali nám kritériá a povedali, čo sa robí a aké to je zlé. Ich kritiky zabrali väčšinu času našich prednášok. Podvedome sme sa teda naučili byť apriori kritický ku všetkému a ku všetkým. Teda aj k sebe. Ak mám veľa kritérií tak vidím aj svoje správanie ako problémové a nedokonalé.

    Kam však vedie kritika? V živote som sa stretol s tým, že je to málokedy plodné riešenie, no bolestné je hádam vždy.

    Raz som sa pokúsil o kritický list, v ktorom som zrkadlil autora príhovorov. Použil som jeho slová a trochu ich pozmenil. Chcel som mu ukázať absurdnosť jeho formulácií. A ako to všetko skončilo? Autor sa tomu potešil, ba dokonca ešte sa aj chválil mojim listom. Nepriama kritika teda nezaberá.

    Druhý môj kritický list bol opäť nepochopený, no uznajte, asi neviem písať listy. Vyšiel som z toho zle. Najlepšie je riešiť podobné situácie ústne a medzi štyrmi očami. Kritizovať treba nie človeka, ale činnosť, jav...

    Dnes som dostal veľmi kritické smsky, s úmyslom pomôcť mi riešiť nevyriešené. Kto vie, či to pomôže. Asi skôr nie ako áno.

    Nasledovnú otázku mi položila kamarátka v jednom z mailov: "Aká kritika by ti mohla pomôcť k rastu?" Vtedy som jej odpovedal, asi žiadna. Kritizovať neviem, resp. neviem ani úspešne a ani efektívne. Skôr ma oslovujú behavioristi a humanisti, ktorí používajú kritiku ako soľ, primerane a tam kde je to vhodné.

    Nabudúce skôr napíšem chválu chvály.


Kritika | stály odkaz

Komentáre

  1. kritika
    sa deli na konstruktivnu a destruktivnu. Konstruktivna kritika pomaha rastu a napredovaniu,
    ved si len predstavte, ze by tu neboli hudobny kritici. Ludia uz aj tak pocuvaju take hrozy, ze to nechapem, ale myslim, ze na napr. degr. prvky v umeni treba poukazat a jasne ich pomenovat. Je dobre, ked su kritici, ktori su nestranni a maju to dokonca ako profesiu. Tiez je fajn, ze mame ludi - cenzorov. Neviem si predstavit kam by svet dospel bez nich. Snaha o nestrannu a kvalitnu kritiku vyzaduje vela studia a je to cele tazke.
    Horsie je, ked kritizuje uplne kazdy, aj taky co na to nebol nikym povereny, pripadne do veci vobec nevidi. A je tu vela dalsich ludi, ktori potrebuju do druhych rypat a robi im to dobre. Podla mna, idealne by bolo, kebyze kritizuju len ludia na to ustanoveni, s problematikou oboznameni
    publikované: 25.08.2006 09:48:52 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. Braňo...
    ...a index zakázaných kníh by si nechcel opäť ustanoviť? :)

    Kritiku - akúkoľvek - treba vedieť prijať.
    publikované: 25.08.2006 10:06:03 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. brano...
    ..dobra kritika ;)
    publikované: 25.08.2006 10:09:59 | autor: mint (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. kritika je umenie
    a nie je umenie len vediet ju prijat, ale aj kritizovat by nas mal niekto ucit.
    publikované: 25.08.2006 10:14:10 | autor: matko (e-mail, web, autorizovaný)
  5. Branislav, tvojmu komentu zjednodušene rozumiem takto:
    - je dobré, keď sú kritici nestranní a kritika je ich profesiou
    - je fajn, že sú aj cenzori, bez nich by zle bolo
    - kritizovať by nemali tí, čo na to neboli poverení, prípadne nevidia do veci
    - bohužiaľ, mnohí do druhých len rýpu, a robí im to dobre
    Prepáč, ale súhlasím len s tvojou prvou tézou, s ostatnými nie.
    Nazdávam sa, že právo kritizovať je o slobode jednotlivca a nikomu by nemalo byť upierané.
    Kritika skoro vždy obohatí obe strany, kritizovaného aj kritizujúceho.
    Je to forma dialógu, je o výmene názorov a o vzájomnom ovplyvňovaní sa.
    Ako kritizujúci musím premýšľať, ako kritizovať tak, aby kritizovaný moju kritiku prijal.
    Ako kritizovaný musím pracovať na tom, aby som kritiku (akúkoľvek) dokázal prijať.
    Prijať kritiku neznamená stotožniť sa s ňom, ale pustiť ju do seba, nezaujate o nej uvažovať a vybrať si z nej to, čo dokážem použiť.
    Najlepší spôsob, ako sa niečomu dostať na kĺb, je hľadať protirečenia a viesť o nich spor.
    A kritika je jedným zo spôsobov vedenia sporu.
    publikované: 25.08.2006 10:55:30 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  6. tak aby moju kritiku prijal
    ... to je dost narocne, dolezite je teda vidiet nielen problem, ale aj cloveka, majuceho problem.
    Skus teda alkoholikovi povedat, ze je alkoholik tak, aby to prijal a prestal byt alkoholikom. Da sa to? Chcel by som vediet ako.
    publikované: 25.08.2006 11:14:05 | autor: matko (e-mail, web, autorizovaný)
  7. matko, príklad s alkoholikom je sporná metafora :)
    Rozhovor manželky či terapeuta s alkoholikom nie je o vzťahu kritizujúceho a kritizovaného.
    V tom rozhovore ide skôr o to, že jedna strana realitu vidí, druhá ju popiera.
    V prípade alkoholika teda nejde o neprijatie či odmietanie kritiky, ale o popieranie reality.
    V tomto prípade neostáva asi nič iné, len nechať alkoholika padnúť hlbšie, až sám uzná, že má vážny problém a bude pripravený spolupracovať na jeho riešení.
    publikované: 25.08.2006 11:23:34 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  8. nechať padnúť
    to je to nad čim uvažujem, či má vôbec opodstatnenie niekoho kritizovať ak o to nemá záujem. Polemika nie je cestou, dá sa v nej zablúdiť.
    Inak myslel som si, že v kritike ide práve o to, ukázať druhému realitu, ktorú nevidí.
    publikované: 25.08.2006 11:33:35 | autor: matko (e-mail, web, autorizovaný)
  9. matko, nemyslím, že hlavným poslaním kritiky...
    je ukázať druhému realitu, ktorú nevidí.
    Takýto prístup implicitne obsahuje presvedčenie, že ja mám pravdu a ten druhý sa mýli.
    Kritika by mala by skôr pokusom ponúknuť druhému moje videnie reality a pochopiť jeho.
    Btw. na kritiku sa často nazerá ako na jednosmerné prúdenie pravdy od kritika ku kritizovanému a v tomto zmysle sa veľmi podobá súdeniu bez možnosti sa obhajovať.
    Radšej ako o kritike by som preto uvažoval o polemike, ktorej súčasťou je aj kritika.
    Pri polemike ide o vzťah rovnocených partnerov a nie je vopred dané, kto bude obrazne povedané hrať úlohu „sudcu“ a kto „odsúdeného“.
    publikované: 25.08.2006 11:41:25 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  10. obojsmerná kritika
    Aha, takže vlastne kritika celkom môže skĺznuť do subjetívneho súdu, či odsúdenia. Najprv by bolo lepšie vidieť svet očami kritizovaného a až potom kritizovať. Teda najprv vypočuť a potom byť vypočutý. Problém je, že vo svete je veľa neomylných, ktorí nestihnú vypočuť, ale dávajú rady a odporúčania. Dnešný rozhovor o kritike je z mojej strany súdený za plodný, vďaka vám všetkým.
    publikované: 25.08.2006 11:44:52 | autor: matko (e-mail, web, autorizovaný)
  11. hogofogo,
    keby tu neboli cenzori, tak na SR mame tolko fasistickej literaturky, az strach. Zakazana literatura? Urcite by mal byt a aj je zoznam takych knih, ktore propaguju rasovu nenavist, nacisticke, alebo komunisticke myslienky. Je to spravne. Dalej - netvrdim, ze niekto kritizovat nesmie, len tvrdim, ze to nie je plodne. To je len za viacerych podmienok.
    publikované: 25.08.2006 12:00:16 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. no iste, ze nie je mozne
    ukazat realitu niekomu, kto je voci nej vlastne cielene blokovany...Nie kazdou kritikou docielime to, co nou mienime, ale takto je to predsa so vsetkym. Kritika, aby bola prijata, musi splnat 2 podmienky - bolo to tu uz pitvane...schopnost ju podat a schopnost ju prijat...ak ktorakolvek zlozka zlyhava, mozes mat 100 krat v poriadku pocitac, ak ti odisiel monitor, vela neporiesis :)
    Cize spravne podana a zaroven vstrebana kritika je v zasade pozitivna vec a teda sa asi oplati ju skusat podat, musime vsak pocitat aj s tym, ze je to niekedy iba hrasok na stenu :)
    publikované: 25.08.2006 12:10:03 | autor: mravcek (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. Branislav, to, aby v SR nebolo toľko fašistickej literatúry...
    by nemalo byť vecou cenzorov, ale zákona a orgánov činných v trestnom konaní.
    Zákon by mal (a myslím, že to aj robí) jasne vymedziť, čo je zakázané, a to ostatné by malo byť povolené.
    A čo sa neplodnosti kritiky od hocikoho týka, ten názor nezdielam. Naopak, možnosť slobodne kritizovať je veľmi dôležitá, o. i. aj preto, že len ak ľudia budú kritickí a budú kritizovať, tak sa na vlastných omyloch naučia, aká kritika je plodná a aká nie.
    publikované: 25.08.2006 12:10:55 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  14. Index zakázaných kníh
    Braňo, ten index som nespomínala náhodou. Mal ho fašizmus, nacizmu, komunizmus aj katolícka cirkev (zrušil ho až pápež Pavol VI. v 2. pol. 20. stor.).

    Nezabúdaj, že tam, kde sa pália knihy, budú sa páliť ľudia. Spomeň si na všetkých, ktorých upálila RKC, spomeň si na holokaust.

    Naozaj si myslíš, že v demokratickej krajine by sa mali páliť knihy?
    publikované: 25.08.2006 12:36:37 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. Kritika - ak sa prijme...
    ...navyše núti kritizovaného nezaspať na vavrínoch. ;)
    publikované: 25.08.2006 12:38:45 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  16. zakon
    sam o sebe nezabrani sireniu takejto literatury.
    Treba niekoho, kto by to kontroloval. Podla mna su masmedia, knihy a pod. zbranami, ktore sa daju pouzit na vsetko mozne. Pomocou toho mozes nielen ociernovat Cirkev, ale mozes tym "slovom" doslova zabit ludi. Staci napr. uverejnit v novinach - Mona Holeckova ma tajne informacie o mafianskom bossovi Cernakovi, ktore ked vyjdu na povrch bude to znamenat rozklad jeho skupiny. Po uverejneni tohoto nepravdiveho clanku sa o tyzden verejne Mone ospravedlnim, ale zial ona uz bude medzitym death. Masmedia, knihy a pod. su mienkotvorne veci. Ovplyvnuju masy ludi a preto ich treba kontrolovat. To nema nic spolocne s demokraciou. Takisto ako aj zakazanie hlasania myslienok komunizmu a fasizmu.
    Mona - Ty zase miesas hrusky a jablka
    publikované: 25.08.2006 13:08:48 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. Branislav, súhlasím, že médiá, knihy a pod. sú zbrane...
    ktoré sa dajú zneužiť a aj sa neraz zneužívajú na ideologické i zločinecké ciele.
    Súhlasím, že niekto ich zneužívanie musí monitorovať a ak je dôvod, tak aj trestať.
    Súhlasím, že zákon sám o sebe na to nestačí, je to len rámec definujúci pravidlá hry.
    No ten niekto, kto by mal vykonávať zvyšnú časť práce, reálne existuje:
    sú to prokuratúra, orgány činné v trestnom konaní a súdy.
    Nemyslím, že by bolo treba špeciálnych cenzorov, ktorí by kontrolovali knihy, filmy apod.
    Podnet, že kniha, film, bilboard, ... nie je v súlade so zákonom, môže podať každý občan.
    Takýto monitoring je účinnejší než cenzúra a navyše nie je taký náchylný k zneužívaniu.
    publikované: 25.08.2006 13:26:25 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  18. skor
    som to, hogofogo, myslel v tom zmysle, ze ked sa napr. vydava nejaka knizka, ktora ma vystupovat ako nieco co je pod hlavickou "Katolickej cirkvy",
    tak musi existovat niekto, kto na to da povestne "Imprimatur", alebo dokonca "Nihil obstat". Inak, samozrejme nie je problem s tlacou danej literatury, len sa nesmie tvrdit, ze to je oficialny nazor Katolickej cirkvy, aj keby to hned bolo v nazve a v knihe by boli citacie inych katolickych autorov.
    Okrem tohoto si myslim, ze priamo niekde v prokuratore musi sediet nejaky cenzor, ktory bude masmedia a knihy monitorovat a priebezne, ked nieco najde davat podnety na sudne konania.
    publikované: 25.08.2006 13:33:03 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  19. .
    hmmm...to by bolo vsetko fajn,keby mame aj na kritizovanie vopred urcenych ludi.lenze ti by urcite chceli plat,vsak?a kto by bol ochotny platit za kritiku?
    publikované: 25.08.2006 13:50:27 | autor: celine (e-mail, web, autorizovaný)
  20. kolki boli upalení
    Mona, bol by som rad, keby si napisala v cislach kolki boli upaleni.
    publikované: 25.08.2006 13:52:49 | autor: Michal (e-mail, web, neautorizovaný)
  21. Branislav, naše názory sú si v niečom blízke...
    v niečom sa rozchádzajú.
    Ty zastávaš názor, že kontrolovať treba VOPRED a udiať sa môže len to, čo je schválené.
    Ja vravím, nech každý koná ako chce, no s vedomím, že nad jeho konaním stojí ZÁKON.
    Na prokuratúre asi sú ľudia, ktorí bdejú nad dodržiavaním zákona. To je úloha prokuratúry.
    Len ich úlohou nie je dávať razítka "Imprimatur" či "Nihil obstat".
    Na prokuratúre asi nesedia cenzori, ale strážcovia zákonnosti.
    publikované: 25.08.2006 13:53:06 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  22. Index zakázaných kníh č. II.
    Ten index sa nevzťahoval na len cirkevnú literatúru. Sú na ňom aj mnohí uznávaní autori. Čítaj:
    http://www.fordham.edu/halsall/mod/indexlibrorum.html

    Máš pocit, že napr. taký Viktor Hugo alebo Emil Zola by sa nemal čítať?

    Ja ten pocit nemám. A práve o tom to je.
    Ak taktýto index existuje, staviaš sa do úlohy rozhodovateľa, čo je a čo nie je pre ostatných vhodné, bez ohľadu na ich názor.
    publikované: 25.08.2006 13:54:42 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  23. Michal, aj keby bol upálený len jeden-jediný človek...
    stačilo by to, aby sa oprávnene mohlo povedať, že sa cirkev dopustila zločinu.
    publikované: 25.08.2006 13:55:34 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  24. Michal
    "Podle generálního sekretáře inkvizice v letech 1789 až 1801, Juana Antonia Llorente, bylo mezi roky 1480 a 1808 odsouzeno k smrti 31 912 lidí. Philip Schaff uvádí ve své knize History of the Christian Church uvádí 8 800 obětí upálených během Torquemadových 18 let vykonávání úřadu."

    http://cs.wikipedia.org/wiki/Inkvizice

    Približné čísla z celého obdobia však zatiaľ nie sú známe. Resp. medzi historikmi sú v pošte odsúdených na smrť veľké rozdiely.
    publikované: 25.08.2006 14:01:33 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  25. predsudky
    Chapem, co si myslis, hogo, a suhlasim s tebou, aj jeden zivot je hodnotny a cenny. Ale zaujimal by ma pocet.
    publikované: 25.08.2006 14:01:50 | autor: Michal (e-mail, web, neautorizovaný)
  26. predsudky
    A teraz ostatne cisla, prosim, napr. Stalin, Hitler, protestantska inkvizicia...
    publikované: 25.08.2006 14:03:56 | autor: Michal (e-mail, web, neautorizovaný)
  27. Nájdi 10 rozdielov!
    Index zakázaných kníh katolíckej cirkvi:
    http://www.fordham.edu/halsall/mod/indexlibrorum.html

    Index zakázaných kníh v nacistickom Nemecku:
    http://kantina.druhasvetova.net/viewtopic.php?id=67
    publikované: 25.08.2006 14:05:53 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  28. hogofogo,
    myslel som na to, ze to co sa chce predavat ako "katolicka literatura" by naozaj malo prejst kontrolou ci je to v "katolickom duchu". Inak je to zavadzanie. Pokial ide o cenzorovanie vopred, kym sa nieco vyda - iste, je to najma nerealne. Ale keby to slo zariadit, bolo by to dobre. Predstav si, ze napisem knihu, alebo clanok v novinach a budem tam ociernovat nejaku zenu a dosiahnem tym to, ze sa jej rozpadne manzelstvo, lebo sa ztade vytrati dovera. Ja sice mozem dostat napr. pokutu, ale tie nasledky mojho clanku sa do poriadku uz nedaju. A to plati aj pri zlozitejsich veciach. Ohovaranim dosiahneme odsudenie niekoho - to kazdy zaregistruje, ale ked sa to bude chciet dat na poriadok, tak o tom sa ludia uz spravidla nedozvedia, alebo tomu uz neveria. Toto je bezne aj v politike.
    Hogofogo, napisat, ze "aj keby bol upálený len jeden-jediný človek..., že sa cirkev dopustila zločinu" je velmi naivne. Neupaloval nahodou statny organ? Teda vladar? A aj keby sa stalo, ze niekomu naozaj siblo a spachal na niekom nasilie, tak sa neda povedat, ze zlocin toho jednotlivca je zlocinom celej Cirkvi. Zlocin je nieco konkretne, nemozes to zovseobecnovat. Napr. ked jeden madar zabije slovaka, tak sa neda vraviet o zlocinoch Madarska pachanych na Slovenskej republike. To je strasne zavadzajuce. Uz kvoli takymto vyhlaseniam, ktore spinia dobre meno niekoho ineho by som zaviedol prisnu cenzuru.
    publikované: 25.08.2006 14:09:35 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  29. Michal
    Nemyslím si, že táto debata by sa mala uberať smerom k zisťovaniu počtu zabitých počas jednotlivých diktatúr. Jednak sa to nedá zistiť (neviem o tom, že by niekto počítal zabitých počas križiackych výprav), druhak, debatíme o tom, že človek má právo slobodne sa rozhodnúť.
    publikované: 25.08.2006 14:10:01 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  30. Michal, dúfam, že toto nemyslíš vážne? ;(
    Považuješ argument „cirkev uplálila LEN 30 tisíc ľudí, no Stalin AŽ 30 miliónov“ za dobrú obhajobu cirkvi?
    Jediné, čo cirkev môže s upaľovaním urobiť, je priznať si vinu a aspoň sa ospravedlniť.
    Úprimne dúfam, že tak už niektorý pápež v mene cirkvi urobil...
    publikované: 25.08.2006 14:11:18 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  31. clovek,
    vsak nema pravo kydat hnoj na ostatnych, ako to v dnesnej spolocnosti vidim. Je to humus. Zapnem telku, precitam si noviny a je to strasne. Novinari sa uz ani nesnazia pisat pravdu, zistovat si hodnovernost zdroja odkial maju info. Len aby mohli nejaky skandal uverejnit, aby sa cim viac predalo... Humus na entu.
    publikované: 25.08.2006 14:12:36 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  32. zaujimave
    Vladas mi do ust co som nepovedal, chcel som len cisla. Fakty.
    V roce 2000 se papež Jan Pavel II. omluvil za hříchy, které římští katolíci spáchali ve jménu své víry včetně přehmatů během inkvizice, systematického útlaku prováděného církevními hodnostáři, aby byly chráněny ortodoxní doktríny.
    publikované: 25.08.2006 14:15:18 | autor: Michal (e-mail, web, neautorizovaný)
  33. Braňo: Tak to nečítaj!
    Máš predsa na výber, čo budeš čítať. Nikto ti nekáže ten "humus na entú" čítať. Hoci ty by si rán niekomu nariaďoval, aby čítal len to, čo sa páči tebe (no pre dotyčného to môže byť "humus na entú").
    publikované: 25.08.2006 14:16:56 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  34. Branislav, boli azda inkvizícia a upaľovanie...
    len osobnou iniciatívou zločinných jednotlivcov?
    Nešlo náhodou o záležitosti schválené a priamo riadené najvyššou cirkevnou hierarchiou?
    publikované: 25.08.2006 14:18:20 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  35. zlociny
    nikdy nepachala Cirkev. Pachali ich ludia. V tej dobe boli temer vsetci veriaci a boli tu len katolici a Kalvinovi a Lutherovi stupenci. Zlociny robili vsetci. Kalvin dal zabit vedca za to, ze vynasiel maly krvny obeh. Vsetci pachali zlo. Velke masy. Ospravedlnit by sa mali teda katolici, kalvini, luterani - vsetci, ktorych cirkvy a hnutia existovali v ted dobe, lebo to bola doba hekticka. Takisto mozeme povedat, ze toto zlo (z ineho pohladu, nie z cirkevneho) pachali francuzi, spanieli a taliani. Mali by sa ospravedlnit aj oni.
    publikované: 25.08.2006 14:20:26 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  36. zlociny
    nikdy nepachala Cirkev. Pachali ich ludia. V tej dobe boli temer vsetci veriaci a boli tu len katolici a Kalvinovi a Lutherovi stupenci. Zlociny robili vsetci. Kalvin dal zabit vedca za to, ze vynasiel maly krvny obeh. Vsetci pachali zlo. Velke masy. Ospravedlnit by sa mali teda katolici, kalvini, luterani - vsetci, ktorych cirkvy a hnutia existovali v ted dobe, lebo to bola doba hekticka. Takisto mozeme povedat, ze toto zlo (z ineho pohladu, nie z cirkevneho) pachali francuzi, spanieli a taliani. Mali by sa ospravedlnit aj oni.
    publikované: 25.08.2006 14:20:27 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  37. Michal, nič som ti nevkladal do úst...
    tá veta v úvodzovkách bola len metafora na takýto spôsob uvažovania.
    Ak sa Ján Pavol II ospravedlnil za hriechy rímskych katolíkov, to si cením.
    Potom ale nechápem, kam smerujú argumenty typu „a čo Hitler? a čo Stalin?“
    publikované: 25.08.2006 14:21:52 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  38. Hogofogo
    Samozrejme, že to cirkev schválila. Cirkev a štátna moc kráčali ruka v ruke, veď občas sa stalo, že pápež bol aj svetským panovníkom. No a kto upálil Jana Husa, alebo Janu z Arku ako bosorku (a kto ju potom dodatočne vyhlásil za svätú)? ;)

    Ak sa pápež ospravedlnil - priznal vinu cirkvi. Neviem, prečo s tým majú niektorí veriaci problém.
    publikované: 25.08.2006 14:21:53 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  39. Ale čo sa kritiky týka...
    ...je jedným z prejavov vlastného názoru. Na ten má právo každý.

    Kritizovať teda - podobne ako filozofovať - môžu všetci.

    Ostatné (či kritiku prijať alebo nie) je vecou kritizovaného a jeho úsudku.
    publikované: 25.08.2006 14:24:57 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  40. kritika
    Mona, a čo ty máš s černákom??! Matko, ty máš kritizovanie ako profesiu?si kritik či čo? Súhlasím, že keď kritizovať, tak k veci, činnosti a nie k človeku ako takému -určite sa to dá naučiť. Asertívna komunikácia a podobne.. Čo ťa ale motivuje ku kritike? Chceš pomôcť? Stojí ten človek o tvoju pomoc? Spýtal sa ťa na tvoj názor? Ja už keď sa chytím ísť do konfrontácie -lebo tou kritika je, tak na to musím mať pádny dôvod. Musí ísť o vec ktorá sa ma týka, alebo o človeka na ktorom mi záleží.. Píšme a hovorme čo sa nám žiada, ja nie som za cenzúru. Ale som za zákon a postihy keď sa poruší.
    publikované: 25.08.2006 14:27:13 | autor: henka (e-mail, web, neautorizovaný)
  41. Monika, súhlas :)
    publikované: 25.08.2006 14:27:33 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  42. Otazka
    Ak sa niekto ospravedlnil za nieco co urobil, je mozne mu neustale pripominat jeho chybu?
    Napriklad v manzelstve, ak som bol neverny a manzelka mi to stale pripomina.
    publikované: 25.08.2006 14:27:46 | autor: Peter (e-mail, web, neautorizovaný)
  43. Mona,
    ked to ja nebudem citat - to je riesenie? vsak to ovplyvnuje inych. Napr. vyroky isteho slov. politika mozu doviest k obcianskej vojne...
    publikované: 25.08.2006 14:30:09 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  44. henka, súhlas :)
    publikované: 25.08.2006 14:30:22 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  45. hej
    nech si kritizuje kto chce kritizovať a nech kritizuje čo sa mu zachce. Nech je ale zodpovedný za reakcie ktoré vyvolá. nech to ustojí. To mám tak rada, keď dagdo dojde, tresne niečo -skritizuje a zdrhne akože nič. Má byť každý zodpovedný za to čo pustí z úst, alebo z pera.
    publikované: 25.08.2006 14:32:50 | autor: henka (e-mail, web, neautorizovaný)
  46. Peter
    Áno, je to možné. Ba dokonca je to nutné, ak sa ten niekto stavia do pozície neomylnej.

    Na druhej strane, porovnávať nespravodlivo vynesený rozsudok smrti (napr. Jana z Arku) s neverou v manželstve, je troška odveci nie.

    Ide tu totiž o ľudský život.
    publikované: 25.08.2006 14:33:35 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  47. Branislav, keby ľudia brali vážne slová každého ožrana...
    už by bolo dávno po celej civilizácii.
    Netreba brať všetko až tak smrteľne vážne a je dobré si zachovať kritický odstup.
    Ak ľudia budú schopní kriticky myslieť a konať, nič nehrozí...
    publikované: 25.08.2006 14:33:42 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  48. Neomylna mona
    Aj v mojom pripade ide o zivot a nielen moj. Asi sa rozvediem.
    publikované: 25.08.2006 14:36:06 | autor: Peter (e-mail, web, neautorizovaný)
  49. Braňo, píšu to preto, lebo ich čítajú
    Napr. Nový Čas a Plus 7 dní sú dlhodobo najčítanejšie noviny a týždenník na Slovensku. Najsledovanejšou reláciou bola Nevesta pre milionára.

    Nemyslím si, že ľudia čítajú a pozerajú to, čo sa im ponúka, ale ponúka sa im to, čo chcú čítať a pozerať.
    publikované: 25.08.2006 14:36:09 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  50. je to strasne cosi
    V Německu počet obětí dosáhl 100 000. Z toho dvě třetiny v protestantských zemích. Také v Anglii dosáhl počet obětí několika desítek tisíc. Ani v USA nemají čisté konto, zasloužili se o ně především puritáni.
    publikované: 25.08.2006 14:39:36 | autor: Michal (e-mail, web, neautorizovaný)
  51. Mona,
    jablka a hrusky pospolu.... hovoris o politike, ale odsudzujes cirkev. Hlupe clanky rozdychavajuce nenavist medzi narodmi a pod. su najma vinou toho, kto ich uverejnuje, nie kto ich cita.
    Hogofogo, slova ozrana sa stavaju relevantnymi najma vtedy, ked je to politik. Podobne to mohlo zacinat v Juhoslavii. Plus 7 dni je skodlive a nakazlive citanie
    publikované: 25.08.2006 14:39:58 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  52. Peter: Na mňa sa dogma o neomylnosti nevzťahuje :)
    Bez urážky, ale ako sa dá porovnávať to, že mladá, 19 ročná žena, pravdepodobne trpiaca schyzofréniou, bola vyhlásená za bosorku, upálená a o niekoľko desaťročí vyhlásená za svätú (hups, omyl) s tým, že (zrejme) ty si zahol svojej žene?
    publikované: 25.08.2006 14:41:44 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  53. ale posobis takym dojmom
    A ako znie dogma o neomylnosti?
    publikované: 25.08.2006 14:42:52 | autor: Peter (e-mail, web, neautorizovaný)
  54. a zasa ja
    publikované: 25.08.2006 14:43:25 | autor: Michal (e-mail, web, neautorizovaný)
  55. Peter, ak sa niekto ospravedlnil za svoj čin...
    nie je dobré mu jeho chybu neustále pripomínať, no občas to môže byť celkom na mieste.
    Najmä ak sa ospravedlnením pokúša riešiť závažný prečin alebo zločin.
    Ak niekoho zabijem a ospravedlním sa, mám vari právo sa hnevať, keď mi to niekto pripomenie?
    Myslíš, že takto by to malo fungovať?
    publikované: 25.08.2006 14:43:38 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  56. rozsah
    Zaujima ma rozsah, naozaj vo vsetkom je neomylna? A kedy ta dogma vznikla?
    publikované: 25.08.2006 14:47:22 | autor: Peter (e-mail, web, neautorizovaný)
  57. Michal, dík za zaujímavý link :)
    publikované: 25.08.2006 14:47:36 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  58. Peter: Dogma o neomylnosti znie asi takto:
    "Ja som Pán Boh tvoj, nebudeš mať iných bohov, aby si sa im klaňal."

    A to je aj odpoveď na otázku jej vzniku.
    publikované: 25.08.2006 14:49:47 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  59. Mona
    Aha, takze kritizujes, co vlastne nepoznas. Pekne. Takto nejako vyzeraju predsudky ci myty. Si celkom vedla.
    publikované: 25.08.2006 14:52:13 | autor: Peter (e-mail, web, neautorizovaný)
  60. Mona,
    nevies nic o dogme o neomylnosti. Nikdy si sa na to nepozrela, neprestudovalo si to, ale kritizujes
    Ale co kritizujes? dogmu o neomylnosti koho? a za akych podmienok? na co sa vztahuje? podobne povrchne sa stavias k dejinam. Vid priklad - Johanka bola schyzo, katolici ju upalili a pokladaju to za neomylne a zrazu zmenili nazor. To je taka povrchnost, az by som tomu neveril. Netvrdim, ze musis so mnou Mona suhlasit, ale aspon si daj tu namahu, ze si vezmes serioznu literaturu, sadnes si na zadok, prestudujes to a az potom sem o tom prides pisat.
    publikované: 25.08.2006 14:57:09 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  61. Peter,
    sranda, ze k akej zhode v nazoroch sme nezavisle prisli :-)
    publikované: 25.08.2006 14:58:20 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  62. Neomylnost nie je bezchybnost
    Asi tu niekto opat pletie hrusky s jablkami.
    publikované: 25.08.2006 14:58:43 | autor: Michal (e-mail, web, neautorizovaný)
  63. Nuž čo už :(
    Ja viem, nie každý vie čítať medzi riadkami. A myslím, že som sa vyjadrila jasne. Ale asi je to takto lepšie. Nech vidí ten, kto má oči na pozeranie. :)))
    publikované: 25.08.2006 15:13:21 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  64. jasne
    Ano je nam jasne, ze nevidis rozdiel medzi prikazanim a dogmou.
    publikované: 25.08.2006 15:18:09 | autor: Michal (e-mail, web, neautorizovaný)
  65. Mona,
    ked Ti bol odovodneny krestansky nazor a to sa stalo celkom kraou formou, tak Ty sa zmozes len na hlasku typu :"To vy ste ma nepochopili"? Tak to potom nam laskavo aj dopovedz, nielen napovedz ako si to myslela.
    publikované: 25.08.2006 15:21:29 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  66. Nepoviem
    Poneváč by som zmeškala autobus.
    publikované: 25.08.2006 15:28:00 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  67. hm,
    ides z Levice City do Levar? kde to presne byvas? mozno chodim autom popred Tvoj dom a ani neviem o tom. Chodim cez Levice smerom na Stiavnicu.
    publikované: 25.08.2006 15:30:07 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  68. Ad Peter
    I. Vatikánsky Koncil definoval neomylnosť: pápež keď učí „ex catedra“ – s najvyššou autoritou vo veciach viery a mravov, záväzne pre celú Cirkev, výslovne a definitívne. Biskupi v jednote s pápežom a medzi sebou (pri Konciloch...), alebo pri výkone učiteľského úradu.
    Neomylnosť sa teda nevzťahuje na matematické výpočty, hru lotto, predpoveď počasia, samotné skutky človeka patriaceho do cirkvi.
    publikované: 25.08.2006 16:53:35 | autor: matko (e-mail, web, autorizovaný)
  69. Nerada vysvetľujem...
    ...radšej som, ak sa pochopí na prvý šup. Ale prosím. Keď som už bola požiadaná.

    Každá diktatúra založila diktát na neomylnosti svojej ideológie. To som chcela povedať 1. Božím prikázaním.

    Od neho sa odvíja celé pôsobenie RKC, ktorá sa stavia do pozície jedinej a pravej cirkvi, bez ohľadu na to, že len kresťanských cirkví je niekoľko desiatok (z nich väčšina sa tiež nazýva pravými a jedinými), nehovoriac o iných náboženstvách. Ale nie o tom som chcela.

    Ten, kto si dovolí vyhlásiť čosi, čo znie ako 1. Božie prikázanie, si musí byť istý svojou neomylnosťou a presvedčený o omylnosti ostatných. Preto sa RKC správala a správa arogantne a povýšenecky - je si istá svojou pravdou, bez ohľadu na to, či to skutočne pravda je. Preto mohol vzniknúť index zakázaných kníh, ba dokonca dogma o neomylnosti pápeža, preto sa mohli udiať križiacke výpravy, pogromy židov, alebo upaľovanie heretikov a bosorákov.

    Žiadna diktatúra sa nikdy nemýlila. RKC je výnimkou v tom, že ako jediný totalitný režim bola ochotná si svoje omyly priznať (pápežom JPII.). Avšak dnešná cirkev je hlboko ovplyvnená humanizmom.

    Skutočný, pravý katolicizmus, bez prímesy výdobitkov osvietenstva, znie takto:
    http://home.nextra.sk/olinko/
    publikované: 25.08.2006 18:40:35 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  70. Vďaka, Mona,
    za vysvetlenie, toto som si nemohol medzi riadkami prečítať. Skutočne si obohatila môj duchovný život.
    publikované: 25.08.2006 19:58:44 | autor: Braňo (e-mail, web, neautorizovaný)
  71. vysvetlenie???
    Nerozumiem tomu celkom, to zrovna rímska časť cirkvi si vymyslela prvé prikázanie? A od neho sa odvinula?
    A ďaľšia vec, ktorej nerozumiem, RKC sa správa arogantne a povýšenecky? A ako nesprávne sa ešte správa?
    publikované: 25.08.2006 20:02:18 | autor: Michal (e-mail, web, neautorizovaný)
  72. som hlboko...
    presvedceny, ze nemam pravdu. Fakt som arogantny a spravam sa povysenecky, upalte ma.
    publikované: 25.08.2006 20:03:51 | autor: Peter (e-mail, web, neautorizovaný)
  73. Michal
    1. Neviem, či si 1. prikázanie vymyslela cirkev rímska. Skôr nie, ako áno, keďže je zapísané už v Starom zákone. Nemyslím si, že by to však malo nejaký vplyv na to, že cirkev rímska si dôsledne razila cestu ľudskými dejinami v duchu tohto prikázania.

    2. Na náboženskom trhu v Európe a vlastne v celom svete, sa cirkev rímska skutočne správala a správa arogantne. Podobne ako ostatné monoteistické náboženstvá. Poneváč potláča (v minulosti často násilne, dnes iba násilnou propagáciou) ostatné náboženstvá (pohanstvo, východné náboženstvá), čím sa vlastne cirkev rímska stala prvým globalizátorom na svete.

    Okrem toho si treba všimnúť, zasahovanie do vecí svetských - náboženstvo na školách, sobáše v kostole (moslimovia na Slovensku takú vymoženosť nemajú, avšak demokracia by im ju mala zabezpečiť), agresívna reakcia na návrhy výučby jógi na ZŠ v rámci pohybových cvičení, no a nakoniec výhrada o svedomí, ktorá - v takej forme, v akej je napísaná - je v rozpore s Ústavou SR, pretože diskriminuje občanov iného vierovyznania, a občanov bez vyznania.

    Ty, ako veriaci (predpokladám, že si) si to zrejme neuvedomuješ, lebo všetko to je pre teba prirodzené, ale my, ktorí veriaci nie sme, si to všímame pozorne, lebo sú to zásahy do našich životov, ktoré nás nejakým spôsobom obmedzujú.
    publikované: 25.08.2006 20:45:17 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  74. Peter
    Trest smrti si musíš ísť pýtať do USA. V niektorých štátoch sa ešte praktizuje. Tuším dokonca ešte na starých elektrických kreslách. Svojim spôsobom teda budeš môcť byť upálený.

    Dnes cirkev rímska, značne deformovaná humanizmom je horlivým odporcom trestu smrti.
    publikované: 25.08.2006 20:49:51 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  75. konstruktivna kritika
    Chcem sa spytat Mony, ci si mysli, ze jej kritika RKC je konstruktivna, a ci by ju nemala adresovat niekam inam, mne sa zda, ze je zbytocne kritizovat historiu, ktora sa uz neda zmenit. Kritizovat sucasny stav, hej, ale tam by som tiez uvazoval ako, komu, kedy, za akych okolnosti... Skor sa mi zda, tvoja kritika vyrazne subjektivna a nejakosi sterilna.
    publikované: 26.08.2006 10:50:36 | autor: Peter (e-mail, web, neautorizovaný)
  76. Minulosť je dôležitejšia ako prítomnosť
    Prítomnosť je prchavý moment, ktorý sa vzápätí stáva minulosťou. Je to medzičlánok medzi tým, čo bolo a medzi tým, čo bude. A čo bude, závisí jedine od toho, čo bolo.

    Vraví sa, že kto nepozná svoju minulosť, hrozí mu, že si ju zopakuje.

    Minulosť cirkvi (aj rímskej) je pre ateistu jasným dôkazom toho, že kresťanský Boh neexistuje.
    publikované: 26.08.2006 13:48:45 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  77. konstruktivna kritika
    Mona, chápem tvoje myšlienky, chceš povedať, že minulosť je stále živá a neustále sa môže zopakovať. Je to tak, správne som Ťa pochopil?
    publikované: 26.08.2006 15:45:22 | autor: matko (e-mail, web, autorizovaný)
  78. minulosť
    Cirkvi je pre mňa jasným dôkazom platnosti Kristových slov: a pekelné brány ju nepremôžu.
    Raz si zúfal Napoleón, že sa mu nepodarilo zničiť cirkev. Jeden kardinál mu na to povedal: Nič si z toho nerobte, nám sa to nepodarilo za 2000 rokov, prečo by sa vám to malo podariť za 20. :-)))
    publikované: 26.08.2006 15:56:51 | autor: matko (e-mail, web, autorizovaný)
  79. ospravedlnenie
    Dlho som rozmýšľal nad vašimi kritikami RKC. Ja ako jej člen, by som sa chcel všetkým ospravedlniť za minulosť (inkvizícia, cenzúra, ...), čo bolo niektorými členmi RKC zneužité a skutočne neprijateľné. Zároveň sa chcem ospravedlniť za prítomnosť, je to odo mňa fakt blbé, že sa niekedy správam arogantne, povýšenecky, poučujem... a podobne i niektorí členovia RKC správajú sa nepochopiteľne a hlúpo. Chcem vyjadriť moju ľútosť nad všetkým čo bolo zlé, žiaľ som iba omylný človek a tak často robím chyby. Mrzí ma to, ale nemôžem sa zaručiť ani za seba a ani za iných, že to bude stále super a pozitívne. S úctou a vďakou, Matko
    publikované: 26.08.2006 18:06:14 | autor: matko (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014